Nieuw Spirit

Thuis bij God – in een altijddurend leven

NEALE DONALD WALSCH

EZELSOREN

Dit is het laatste publieke gesprek tussen God en Neale. In de eerste gesprekken met God werd verteld, dat er maar drie gesprekken met God gepubliceerd zouden worden, maar inmiddels is dit Neale zijn vijftiende – of zestiende – boek. Er zijn in de reeks een paar boeken die ik minder boeiend vind, omdat het meer van hetzelfde is, maar Thuis met God is weer een ‘ouderwetse’ dialoog tussen God en Neale. Het is fantastisch geschreven in de trant van de eerste drie GesprekmetGod boeken en mijn exemplaar van Thuis met God zit inmiddels al weer vol met ezelsoren. Dit betekent dat er, zelfs voor mij als doorgewinterd spiritueel lezer, veel nieuwe spirituele informatie in te vinden is.

TOEGANKELIJK

Thuis bij God gaat over de ultieme vragen van de mens: Wat is sterven? Wat kunnen we verwachten na de dood? Wat gebeurt er precies als we doodgaan? Wanneer we weten wat sterven is, kunnen we dan gemakkelijker leven én sterven? Op al deze vragen en veel, veel meer geeft God antwoord aan Neale. Neale blijft steeds diepere vragen stellen naar aanleiding van de antwoorden die God geeft; antwoorden die soms al in zijn eerdere boeken aan de orde geweest zijn, maar door deze werkwijze kan een beginnend lezer dit boek ook goed begrijpen. Je hoeft niet eerst alle eerdere GesprekmetGod boeken gelezen te hebben.

VOLMAAKTHEID

Een bijzondere eyeopener was voor mij de uitleg van het levensprogramma van de ziel. Er komt een uitspraak van God in het boek voor, die net zo simpel als waar is. “Zie de perfectie”, zegt God. Alles in het leven past perfect in elkaar. Niets gebeurt bij toeval. Jouw programma is perfect voor hetgeen jij hier op aarde kwam doen en leren. Als je van afstand naar je leven en de processen daarin kijkt, zul je de waarheid in deze woorden herkennen. Tenminste, voor mijn leven geldt dit beslist; mijn hele leven, met alle, vaak zeer pijnlijke lessen heeft me het bewustzijn gebracht dat ik nu heb en deze lessen hebben me laten herkennen Wie-Ik-Ben. Alles past perfect in mijn programma om op dit moment in mijn leven te kunnen zeggen: Ik Ben Die Ik Ben.

HEEL APART

Er staan heel verrassende uitspraken van God in dit boek. Zo zegt God dat je op het moment van je overlijden niet alleen je dierbare overledenen zult ontmoeten – als je dat kiest of zelfs maar hoopt -, maar je zult ook je dierbare overlevenden (let op dit woord) ontmoeten. Je zult de zielen van de mensen van wie je houdt en achtergelaten hebt op aarde ook in de hemel weer ontmoeten op het moment van je overlijden, omdat tijd niet bestaat in de geestelijke wereld. Iedereen die je lief hebt of lief hebt gehad zal er zijn om je Thuiskomst te vieren – als je daarvoor kiest of zelfs maar hoopt -. Het voert te ver om uit te leggen hoe God dit allemaal duidelijk maakt aan Neale, maar het is subliem en wonderbaarlijk om te lezen.

Eigenlijk is het heel erg jammer dat dit het laatste openbare gesprek is, maar met Neale weet je dat – gelukkig – nooit helemaal zeker. Naast de eerste drie GesprekmetGod boeken vind ik dit één van de beste uit de reeks. Het is verhelderend geschreven over de ultieme vraag: “Hoe is het Thuis bij God?”

DANKBAARHEID

Omdat dit het laatste boek is van Neale en er dus waarschijnlijk geen recensies van mij meer zullen volgen over nieuwe GesprekmetGod boeken, wil ik iets persoonlijks toevoegen. De gesprekken van God met Neale waren richtingbepalend voor mijn beeld van God, de mens in het algemeen, én van mijzelf en mijn leven. Deze boeken hebben mijn leven ingrijpend veranderd en bepaald. Zó ingrijpend zelfs, dat ik mijn leven totaal ten dienste heb gesteld van de nieuwe spiritualiteit, die ik als eerste heb leren kennen in de boeken van Neale. Ik ben God eeuwig dankbaar, dat hij deze man heeft gekozen als instrument voor de oude boodschap van liefde in een nieuwe vorm met het doel de mensheid te bereiken en terug te brengen naar Huis. Dit laatste boek heeft me, net zoals de eerste boeken, diep geraakt en ontroerd. God en daarmee Neale, bedankt voor het geschenk aan de mensheid. De Webmistress