Maak je hemel op aarde

William Gijsen

DE EVOLUTIE VAN DE ZIEL

In eerste instantie was mijn gevoel bij het begin van dit boek, dat het meer van hetzelfde was. Toch bleek dit boek enige verrassingen in petto te hebben en dat geldt voor de manier waarop de evolutie van de ziel erin beschreven wordt. De auteur staat in contact met Anthon, een meester van de vijfde sfeer, die vertelt over de ontwikkelingsfasen van de ziel. De mensen hier op aarde leven in de eerste drie sferen, al naar gelang hun bewustzijnsniveau. Elke sfeer is onderverdeeld in zeven trappen en elke trap heeft een eigen les die de ziel moet leren in het kader van groei van het bewustzijn. Alle lessen moeten in de beschreven volgorde geleerd worden, voordat de volgende trap bereikt kan worden. Mensen die de vierde sfeer bereikt hebben, en dat zijn er zeer weinig, incarneren niet weer, zij beleven hun laatste incarnatie hier op aarde.

BELANGRIJKE MOGELIJKHEID

Door de duidelijke omschrijving van de sferen en de trappen binnen deze sferen, kun je je eigen bewustzijnsniveau herkennen en bepalen en dat is bijzonder handig. Zo herken je welke les je ervaart en wat het volgende op je pad zal zijn. Als je er zelf niet helemaal uitkomt, biedt de auteur, in samenwerking met Anthon, je de mogelijkheid aan hem schriftelijk – tegen betaling – te benaderen voor de bepaling van je sfeer.

VEEL VERRASSINGEN

De toon van het boek is gemoedelijk en het boek leest vlot en gemakkelijk. De tekst wordt regelmatig in overzichtelijke schema’s samengevat en dat helpt je duidelijk te overzien welke informatie gegeven is. Het is een boek dat qua taalgebruik goed leesbaar is voor beginners, maar dat voor gevorderden genoeg verrassingen bevat om interessant te zijn. Er wordt duidelijk verteld waar de zetel van je ziel is; wat het verschil is tussen een geleidegeest, een gids en een meester. Vooral het hoofdstuk over de innerlijke verschillen tussen mannen en vrouwen is zeer zinvol, vooral wanneer je als man c.q. vrouw tot groter begrip wilt komen over de belevingswereld van je partner.

SAILLANT DETAIL

De mens die zich inspant om liefdevol te zijn evolueert geestelijk sneller. Liefde is niet verbonden aan lichamelijke aanwezigheid. Liefde bestaat zonder fysieke aanwezigheid, omdat liefde geestelijk en eeuwig is. Geestelijke verbondenheid overstijgt lichamelijke vereniging; het is een hogere ontwikkelingsvorm van liefde. De kunst om geestelijk lief te hebben is van een hogere orde, want als mens heb je dan geleerd lief te hebben zonder dat de ander fysiek nabij is.

ANDERS

Al met al een aanrader voor degene die graag een duidelijk, helder geschreven boek leest. Vooral het inzicht in je plaats op de evolutieladder kan je verder helpen en zo kun je ook herkennen en begrijpen waarom je je bij sommige mensen zo totaal onbegrepen voelt. Zij zitten op een andere trede van een trap en mogelijk zelfs in een andere sfeer. Jouw plek is daarmee niet beter of slechter dan die van een ander, hooguit anders, jij bevindt je op de plaats waar je hoort te zijn en dat geldt ook voor de ander. Door dit besef kun je beter afstand nemen van bepaalde ervaringen en toch liefdevol en begripvol zijn.

9169