De oude beschavingen

John Haywood

Alsof ze  net zijn ontstaan, zo blijven we ons verbazen over impact van de grote beschavingen uit het verre verleden. Hun kunstwerken, architectuur en literatuur spreken ons duizenden jaren later nog altijd aan. Dit overzichtswerk vertelt het fascinerende verhaal binnen de historische context van het oude Mesopotamië, Egypte, Griekenland, Rome, India, China en Precolumbiaans Amerika.

De oude beschavingen geeft uigebreide informatie over de vernieuwingen op het gebied van geloof, cultuur, technologie en kunst, die kernmerkend waren voor deze fascinerende samenlevingen. Er wordt uitgebreid stilgestaan bij de schriftsoorten, goden en godinnen, ideeën over het universum en heilige plaatsen. De auteur gebruikt uitsluitend de meest recente onderzoeksresultaten. Zo brengt hij de tien meest invloedrijke beschavingen uit de wereldgeschiedenis in beeld, compleet met kaarten, tijdsbalken, lijsten van troonopvolging en eigenzinnige theses. Van de glorie van de piramides en het Parthenon tot de imposante pracht van Machu Picchu; van de macht van Rome tot de grondlegging van het moderne China. Het boek geeft een kleurrijk, betrouwbaar en toegankelijk overzicht van meer dan vijfduizend jaar wereldgeschiedenis.

NIEUWE ONTHULLINGEN

Een schitterend boek vol prachtige foto’s en verhalen over de oude beschavingen. Het is altijd interessant om over de oude volken en hun cultuur te lezen. In dit boek staan enkele onderwerpen over oude culturen die je niet zo vaak tegenkomt, zoals de geschiedenis van China met prachtige foto’s van de Chinese muur en het archeologische toppunt met de vondst van het terracottaleger. Ook een uitgebreid artikel over het oude India kom je niet zo vaak tegen in dit soort boeken.

ERG VOLLEDIG

Wat opvalt is de schitterende vormgeving van het boek, de foto’s zijn echt prachtig en vaak over twee pagina’s afgedrukt. Ook wordt steeds heel nauwkeurig de ontwikkeling van de beschaving in kaart gebracht met plaatsnamen en landkaarten, zodat je een goed beeld krijgt waar de beschaving zich op aarde bevond.

ONVERKLAARBAAR

Oude beschavingen kennen veel overeenkomsten, de grote bouwwerken zijn daar een goed voorbeeld van. De moderne wetenschappers hebben nog steeds geen verklaring voor de manier waarop in de oudheid de vaak kolossale stenen zijn verplaatst zonder de mogelijkheden van onze huidige technologie. Het bouwen van piramides is ook een gezamenlijke factor van veel oude beschavingen, terwijl ze duizenden kilometers van elkaar verwijderd waren. Je vraagt je dan wel af hoe de overgeleverde kennis over de bouw van de piramides bij deze oude volken bekend was. Waarom bouwden zoveel volken piramides? Tenzij je de verloren beschaving van Atlantis als gezamenlijke factor neemt, is er geen verklaring voor.

Het is een prachtig boek voor degene die van dit soort mooie, geïllustreerde boeken houdt. Een aanwinst voor je boekenkast.

9139