De geheime Newton

Geert Kimpen

Enkele weken voor Isaac Newton stierf, verbrandde hij dozen vol notities die voor altijd moesten verdwijnen. Na zijn dood bleek dat er nog een kist stond, gevuld met ongepubliceerde documenten. Bisschop Horsley werd gevraagd ze te bestuderen. Toen hij de inhoud van de kist gelezen had, smeet hij het deksel dicht. Er mocht nooit een letter van naar buiten gebracht worden. De geheime Newton, de tweede roman van Geert Kimpen, is gebaseerd op de documenten uit deze kist. Driehonderd jaar later kreeg de beroemde econoom John Maynard Keynes de kans om de 1 miljoen woorden te bestuderen. Hij stierf voordat hij met zijn speech de muren van de Universiteit van Cambridge kon laten schudden op haar grondvesten. Maar de tekst lag al wel klaar: ‘ Niemand die inzage gehad heeft in deze collectie kan volhouden dat Newton de eerste man was van de Verlichting. Newton was de laatste van de magiërs, de laatste der Babyloniers en Sumeriers. Al werd hij verleid door de duivel, het is ontzagwekkend hoeveel eeuwenoude raadsels hij verklaarde’. Newton onthulde het mysterie van het universum. Maar zijn grootste geheim bleef verborgen. Tot vandaag…………………………… Tot zover de introductie op de achterkant van het boek.

HANDIG

Het eerste boek van Geert Kimpen, de Kabbalist, is een totaal ander boek dan De geheime Newton, maar de Kabbala is op een zeer inventieve manier opnieuw in zijn boek verwerkt. De auteur laat niet Newton controversiële uitspraken doen, maar zijn jonge nichtje Kit. Zij onderzoekt alle dingen en komt met geheel nieuwe gezichtspunten over allerlei spirituele onderwerpen en stelt ze ter discussie bij haar oom Isaac. Een prachtige manier om spiritualiteit in een boek te integreren dat gaat over een man die wetenschappelijk onderzoek verricht en waarvan je niet verwacht dat hij zich verdiept in spirituele onderwerpen.

ALCHEMIE

De auteur beschrijft op een prachtige manier de uiterlijke en innerlijke alchemie. De uiterlijke alchemie is het omvormen van bepaalde stoffen tot puur goud door allerlei reinigingsprocessen. De innerlijke alchemie is vergelijkbaar, door het omvormen van angsten en het reinigen van je ego ontstaat een mens van goud en van God. In het boek loopt het innerlijke alchemistische proces van Isaac Newton parallel aan het uiterlijke proces met de zoektocht naar goud voor de Engelse koning.

DUISTERNIS

Het is voor een mens die het spirituele pad bewandelt nodig om het ego weg te zuiveren en te controleren. Het ego moet ten dienste komen te staan van de liefde. Dit vergt introspectie en het doorleven van al je angsten en het doorzien van alle overtuigingen van anderen die jou hebben gevormd. Je komt door dit proces in de donkere nachten van de ziel, maar in de duisternis is het licht helderder dan in de zon. Je moet eerst door de duisternis om het licht op waarde te kunnen schatten en om je eigen licht te vinden en ervaren. Newton doorloopt deze processen evenzo en hij ontdekt dat de liefde het enige waardevolle in het leven is. Liefde kent geen vorm, alleen uitingsvormen en dat maakt alle liefde gelijk en gelijkwaardig.

PRACHTIG

De geheime Newton is een waardige opvolger van De Kabbalist, Geert Kimpen  is op weg een fantastisch spiritueel romanschrijver te zijn. Ik ben zeer benieuwd naar zijn volgende boek en nog meer naar de titel.

SAILLANT DETAIL

Tijdens een mailwisseling met Geert Kimpen na de uitgave van De Kabbalist vroeg ik hem: “ Wat denk je, was Jezus een kabbalist?”. Toen ik deze vraag van mij letterlijk tegenkwam in De geheime Newton was ik aangenaam verrast. Schrijvers vinden op alle mogelijke manieren inspiratie. Misschien heet het volgende boek wel…………

Een aanrader voor iedereen die graag een roman van en met niveau leest.

9136